De kunst machtig
Hoe krijg je jongeren die van het woord ‘dansen’ alleen al op tilt slaan, toch in beweging? Wat gebeurt er wanneer je leerlingen uit het praktijkonderwijs de vrije hand geeft in een poppodium? Kunnen jonge kinderen met een ernstige meervoudige beperking zich aangetrokken voelen tot de klank van de midwinterhoorn en oude jazz? Welke uitwerking heeft creatieve techniek op jongeren met een complexe leervraag?
Het antwoord op deze en andere vragen is te vinden in de publicatie ‘De kunst machtig’. Een verslag in woord en beeld van het project ‘Invent2gether’: dertien keer maatwerk voor cultuureducatie in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs in Overijssel. Teams van leraren uit verschillende onderwijstypen en makers uit allerlei disciplines trokken langere tijd samen op. Wat dat oplevert laat het magazine zien dat deze week in Hengelo werd gepresenteerd. Ik schreef de verhalen en de interviews met experts en andere betrokkenen op, fotograaf Lenneke Lingmont legde alles (samen met anderen) vast in beeld en Judith Hofmann gaf de uitgave vorm.
Zoals hoogleraar cultuureducatie prof. dr. Edwin van Meerkerk zegt in zijn voorwoord: ‘Dit project laat zien dat cultuuureducatie in het gespecialiseerd onderwijs een centrale plek zou moeten hebben.’ Omdat, voegt hij eraan toe, ‘cultuur op een veilige manier kan ontregelen bij leerlingen voor wie dat vaak te moeilijk lijkt, maar voor wie dat bijzonder nodig is.’
Lees het magazine hier.